קידום מדיניות הגירה אחראית וציונית

תוכן עניינים

תכנית ימינה לקידום מדיניות הגירה ועליה אחראית, הומאנית וציונית למדינת ישראל.

מגילת העצמאות קבעה כעקרון יסוד כי "מדינת ישראל תהא פתוחה לעליה יהודית ולקיבוץ גלויות", יחד עם הקפדה על "פיתוח הארץ לכל יושביה". בעשורים האחרונים, יחד עם הנס הכלכלי שעברה ישראל, החלו רבים אחרים לנסות להגר לישראל על מנת לשפר את איכות חייהם בכל מיני דרכים ותואנות שונות. בשנים האחרונות מגמה זו הולכת ומחריפה ואף מאיימת להפוך את היוצרות, כך שעליה יהודית הופכת למיעוט מתוך זרם המגיעים לישראל.

דווקא מתוך מחויבות לשקוד על פיתוח הארץ לכל יושביה ללא הבדל דת, גזע או מין, שמירה על רוב דמוגרפי יהודי מוצק זו חובה אסטרטגית מהמעלה הראשונה. למרות זאת, שיעור היהודים באוכלוסיית ישראל נמצא במגמת צלילה מתמדת. משנת 1990 שיעור זה התכווץ ביותר משמונה אחוזים וכיום הוא ממשיך לרדת באחוז שלם בכל חמש שנים לערך.

בקשות לאיחוד משפחות

מגמה זו נמשכת על אף ששיעורי הפריון של האוכלוסייה היהודית נמצאים במגמת עליה ואף שעקפו את אלו של כל האוכלוסיות האחרות בישראל ולנתוני ההגירה לישראל משקל לא מבוטל לכך. חמור עוד יותר, להגירה, בכל העולם, דפוס של כדור שלג שרק הולך וצובר תאוצה עד שהופך לבלתי ניתן לעצירה אם לא בולמים אותו בזמן – כך קורה גם בישראל.

אנו נמצאים בנקודת זמן קריטית, ולכן, בממשלה הבאה אנו נציב את הקידום של מדיניות הגירה אחראית עבור מדינת ישראל כיעד אסטרטגי מהמדרגה הראשונה. על מנת להבטיח את עתידה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית לדורות הבאים נפעל כדי לקדם את הצעדים המפורטים במסמך זה.

דרישות פוליטיות

  • ימינה תדרוש לקבל לידיה את האחריות על רשות האוכלוסין וההגירה, שכבר כיום בנויה כרשות סטטוטורית עצמאית ונפרדת ממשרד הפנים.
  • ימינה תדרוש להקים וועדת שרים לענייני אוכלוסין והגירה ולעמוד בראשותה, על מנת לאפשר תיאום מקסימלי בין המשרדים השונים, הן של רפורמות נדרשות בתקנות וחקיקה והן של אכיפה.
  • ימינה תדרוש את ראשות וועדת הפנים של הכנסת.
  • ימינה תדרוש לחייב את שר הפנים לדווח לוועדת הפנים בישיבה מיוחדת בתחילת כל מושב על נתוני ההגירה ועליה לישראל.

מסתננים

עשרות אלפי מהגרי עבודה שהסתננו לישראל מגבול מצרים שינו לבלי הכר את שכונות דרום תל אביב וערים נוספות בארץ, תוך פגיעה חמורה בחיי התושבים הישראלים. אוכלוסייה זו הולכת ומשתקעת בישראל תוך יצירת שינויים דמוגרפיים מרחיקי לכת, כאשר אחד מכל תשעה ילדים שנולדים בעיר העברית הראשונה נולד להורים זרים. לכן, נותר לישראל רק חלון הזדמנויות הולך וצר להביא לעזיבת אוכלוסייה זו, תוך הקפדה כי אף אדם לא יורחק למקום שבו נשקפת סכנה לחייו, לפני שהמצב יהיה בלי הפיך.

יתירה מכך, על אף שהגדר בגבול מצרים סייעה בהפחתת מספר המסתננים שנכנסים לישראל, מאות מסתננים טיפסו מעל לגדר גם לאחר שהסתיימה בנייתה, ובשנים האחרונות החלה תופעת הסתננות הולכת וגוברת מגבול ירדן ואף מגבול לבנון. לכן, מדינת ישראל צריכה גם "חסם נורמטיבי" שירתיע מסתננים נוספים מהגעה לישראל.

לכן, ימינה תקדם בממשלה הבאה

  • חקיקה מחדש של ה"חוק למניעת הסתננות" במתכונתו האחרונה, שבוטל ללא הצדקה על ידי משרד הפנים בשנת 2018.
  • העמדת מסתננים שיסתננו מעתה והלאה לדין פלילי על פי החוק הקיים.
  • החזרה למדינות המוצא במסגרת קידום היחסים הדיפלומטיים עם אותן מדינות וכן הסדרת יציאה למדינות שלישיות בטוחות.
  • מתן הגנה בישראל למקרים הומניטאריים באופן זמני עד שתתאפשר חזרה למדינת המוצא או השתקעות במדינה שלישית בטוחה.

בקשות מקלט

בשנים האחרונות חלה עלייה של אלפי אחוזים בהגשת בקשות מקלט מלמעלה ממאה מדינות, רובן המוחלט בקשות פיקטיביות של מהגרי עבודה ממדינות בטוחות לחלוטין כגון אוקראינה, רוסיה, גאורגיה, מונגוליה, פיליפינים ועוד.

בקשות מקלט

מהגרים אלו מבקשים לנצל לרעה את המערכת ולעבוד בישראל בזמן שבדיקת הבקשות שלהם, שיכולה להיות הליך מורכב, מתעכבות. אנו נדאג שבקשות מקלט יבדקו ברצינות הראויה לכך, אך נבטל את התמריץ הכלכלי לנצל את מדינת ישראל.

לכן, נקדם את הצעדים הבאים

  • נוהל לבדיקה מהירה והרחקה מידית של מהגרים שהגישו בקשות מקלט פיקטיביות.
  • איסור העסקה של מהגרים שהגישו בקשת מקלט בשנה הראשונה.
  • החלת "חוק הפיקדון" על מהגרים שבדיקת בקשתם מתארכת יותר משנה.

שוהים בלתי חוקיים

אוכלוסיית המסתננים היא רק חלק קטן מאוכלוסיית המהגרים הבלתי חוקיים בישראל. מרבית המהגרים מגיעים עם אשרה חוקית בתור תיירים או עובדים זרים ופשוט לא עוזבים את ישראל בזמן ומספרם עומד על הרבה מעלה ל-150,000. אף גדר לא תמנע תופעה זו, אלא רק חסם נורמטיבי ואכיפה של החוק.

 למרבה האבסורד, משרד הפנים מנהל משחקי חתול ועכבר על מנת לעצור ולהרחיק שוהים בלתי חוקיים, בעוד שאלו יודעים כי לא תופעל נגדם כל סנקציה ובמקרה הכי חמור, הם יוטסו חזרה לארצם על חשבון משלם המיסים הישראלי. לעתים אותם מהגרים מורחקים מישראל פעמיים, שלוש פעמים ואף יותר, ללא חשש. בנוסף, רבים רצים להגיש בקשות סרק ולפתוח בהליכים משפטיים חסרי עילה כדי להשהות את הרחקתם.

אנו נפעל על מנת לשים סוף ל"שיטת המצליח" על ידי

  • החמרת הענישה הפלילית והפעלת סנקציות כנגד מהגרים שעוברים על החוק.
  • החלת חובת יציאה מישראל לפני טיפול בבקשה לקבל מעמד בישראל מכל סוג שהיא.

בית הדין לעררים

בשנים האחרונות חלה עליה דרמטית במספר הליכי הסרק שמגישים מהגרים לא חוקיים בתואנות שווא בבתי המשפט ובתי הדין לעררים, הערכאה הראשונה שאחראית על עתירות בנושאי הגירה, בכדי לקנות זמן שיאפשר להם לעבוד ולהשתקע בישראל.

מספר ההליכים המשפטיים בנושאי הגירה שנפתחו בכל שנה בכל הערכאות

מספר ההליכים המשפטיים בנושאי הגירה שנפתחו בכל שנה בכל הערכאות

במרבית המקרים בתי המשפט אינם פוסקים הוצאות משפט ובמקרים הנדירים שכן, המהגרים לרוב אינם משלמים אותם. מציאות זו מאפשרת להם לפעול בשיטת המצליח מבלי שיאלצו לשלם על כך מחיר כלשהו, ואת החשבון משלמים אזרחי ישראל ומדיניות ההגירה שלה.

נקדם תקנות בבתי הדין לעררים

  • לחייב מהגרים שלא שילמו הוצאות משפט בהליכים קודמים לשלם אותם לפני פתיחת הליך נוסף, למעט מקרים חריגים.
  • לחייב מהגרים שמיוצגים על ידי עורכי דין להפקיד ערבון לתשלום הוצאות המשפט, למעט מקרים חריגים, כפי שפעלנו "בתקנות הבקעה".

איחוד משפחות

בשנים האחרונות חלה עליה דרמטית במספר הבקשות של מהגרים, בחלקם לא חוקיים, לקבל מעמד מתוקף זוגיות עם אזרחים או תושבים ישראלים. בעוד שלכל אזרחי ישראל הזכות להתחתן עם בחירת ליבם, חלק לא מבוטל מהבקשות מבוססות על זוגיות פיקטיביות לשם קבלת מעמד בישראל בלבד. לא פעם, מהגרים שקיבלו מעמד על בסיס זוגיות פיקטיבית מביאים תוך זמן קצר בני זוג נוספים ב"הגירת שרשרת".

בקשות לאיחוד משפחות

נקדם בחקיקה ותקנות

  • הארכת משך "ההליך המדורג" עד למתן אזרחות מלאה לבן הזוג הזר.
  • תקופת צינון בין הגשת בקשה אחת להגשת בקשה נוספת על ידי אותו אדם.
  • תקופת צינון בין קבלת מעמד בישראל לבין פתיחת בקשה לאיחוד משפחות.
  • אכיפה וענישה פלילית כנגד אזרחים וזרים שמנסים לקבל אזרחות במרמה.

ילדי זרים

בשנים האחרונות חל גידול של מאות אחוזים במספר ילדי הזרים השוהים בישראל. בכל כמה שנים ממשלות ישראל[1] מתקפלות ומעניקות מעמד באופן "חד פעמי" ו"סופי" לאלפי מהגרים לא חוקיים וילדיהם ובכל פעם המספרים רק הולכים וגדלים. חולשתן של הממשלות לימדה את המהגרים שעם קצת סבלנות, גם הם יקבלו מעמד והעבירה על החוק תשתלם בסוף.

גורמים רדיקלים מנסים להליך אימים על חברה הישראלית כאילו חזרה של הילדים ביחד עם הוריהם למדינת המוצא, שם חיה משפחתם המורחבת ולעתים גם אביהם, היא אסון לילדים.  אך אלפי ישראלים עולים בכל שנה לישראל יחד עם ילדיהם או להבדיל, עוברים למדינות אחרות באופן זמני או קבוע משלל סיבות ולכן ברור שמדובר בטענת סרק. חשוב לא פחות, הפיכת ילדים לכלי לקבלת מעמד בישראל עלול להיות מסוכן גם לילדים עצמם, שחשופים במקרים חריגים לניצול ציני.

בניגוד לתמונה אותה מנסים לצייר, כאילו מדובר בכמה עשרות ילדים בלבד, כיום שוהים בישראל למעלה מ-15,000 ילדי זרים ומסתננים, ולכל החלטה להעניק מעמד לשוהים בלתי חוקיים בגלל ילדיהם תשפיע ישירות על עשרות אלפי מהגרים לא חוקיים נוספים.

מדיניות שנקדם בסוגיה זו

  • עד שהילדים יוחזרו לארצם: נקים בתי ספר "בינלאומיים" במודל דומה לזה של ילדי שגרירים, שיעניקו לילדי הזרים חינוך איכותי באנגלית ובשפת אימם, וכישורים שיסייעו להם בעת חזרתם לארצם, מבלי לפתח אצלם ציפיות שווא לקבלת מעמד בישראל.
  • קיבוע העיקרון כי ילדים הולכים אחר הוריהם, למעט במקרים בהם יש חשש לניצול או פגיעה. בכל מקרה, ילדים לא יהוו עילה לקבל מעמד בישראל עבור מהגרים שעברו על החוק.

[1] כולל ממשלת נתניהו בשנת 2010
נכתב בסיוע עו"ד יונתן יעקובוביץ, מומחה בתחום הגירה בינלאומית